Mai mulți deținători de televiziuni trișează la capitolul transmisiunea și producerea produsului autohton. Potrivit acestora, în spațiul mediatic moldovenesc sunt posturi de televiziune care există de 15 ani fără a face investiții pentru produs autohton, în schimb participă activ la piața publicitară. Concluziile au fost făcute în cadrul unor dezbateri publice privind unele modificări la Codul Audiovizualului, scrie realitatea.md, citat de 24h.md.

Dezbaterile s-au axat pe marginea unui proiect de lege care presupune că televiziunile vor fi obligate să mărească produsul autohton în orele de maximă audiență de la 4 la 6 ore, în contextul în care acestea trebuie să aibă transmisiuni de produs autohton de 8 ore pe tot parcursul zilei. Totodată, un alt proiect prevede ca 80 la sută din produsul total să fie transmis în limba de stat.

În urma acestor modificări, mai multe instituții media vizate direct și-au exprimat indignarea afirmând că scopul proiectului este de fapt lichidarea televiziunilor care nu au suficiente resurse pentru a produce produs autohton, deși, atunci când aceștia se angajează în primirea licenței se obligă să transmită produs autohton și să respecte Codul Audiovizualului.

Deși reprezentantul RTR Moldova, Sergheev Evghenii, menționează că „în condițiile actuale nu este real să faci prime-time, iar pe piață vor rămâne doar tv-urile care vor sluji politicul”, Dumitru Țîra, directorul RealitateaTV, spune că aceste televiziuni nu fac nimic altceva decât să participe activ la distribuirea publicităţii pe piață, dar fără a face investiții.

„Sunt trei chestiuni mari: securitatea informației, produsul autohton și ceea ce ține de publicitate. Banii din piață scad tot mai mult, se întâmplă niște chestii anormale. Sunt televiziuni care în 15 ani produc 2 jurnale pe zi, o emisiune pe săptămână și un interviu, haideți să avem bun simț. Publicitatea ar trebui plasată dor în cadrul produsului autohton”,a menționat Dumitru Țîra.

Despre insinuările că posturile mici, regionale nu vor avea suficiente resurse pentru a produce acest produs autohton, CCA spune că canalele regionale se supun și respectă prevederile mai bine ca cei din Chișinău.

Despre acest lucru a vorbit și jurnalistul Cristian Tabără. „Posturile au acceptat de bună voie condițiile – condițiile de a produce, după care să vii să te revolți împotriva acestor condiții. Sunt canale care produc, fie de calitatea mai proastă, dar produc. Piața este diversă. Nu poți veni cu pretenția ca să câștigi fără să investești nimic”

Amintim că noile modificări aduse la Codul Audiovizualului prevăd dezvoltarea produsului autohton, revizuirea legislației în ceea ce ține de sancțiuni, cotele de transparență a audienței, cotele lingvistice și securizarea spațiului informațional.