Punctele de trecere de la frontiera moldo-română „Sculeni-Sculeni”, „Leușeni-Albița” și „Giurgiulești-Galați” vor fi modernizate. Acest lucru este stipulat într-un Acord semnat ieri, 14 februarie, la București de către directorul Serviciului Vamal al Republicii Moldova, Vitalie Vrabie, și președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală din România, Mihaela Triculescu, transmite MOLDPRES.

Potrivit Serviciului Vamal, proiectul este finanțat de Uniunea Europeană (64,28%) și co-finanțat de guvernele ambelor state (35,72%), în cadrul Programului Operațional Comun România-Republica Moldova 2014-2020. Bugetul acestuia este de 10 milioane de euro, dintre care 5 milioane de euro sunt destinate Republicii Moldova. Conform estimărilor, lucrările ar urma să înceapă cel târziu în toamna acestui an.

70% din fondurile distribuite părții moldovenești vor fi alocate reconstrucției capitale a punctului Sculeni. Astfel, conform proiectului aprobat de Vamă, teritoriul postului va fi extins cu încă 1,3 ha. Atât pe sensul de ieșire din țară, cât și pe cel de intrare vor fi câte 3 artere pentru autoturisme, câte două pentru autocamioane și câte una pentru autocare.

Serviciul Vamal a dat asigurări că postul va rămâne funcțional pe toată perioada lucrărilor de reabilitare. Astfel, la prima etapă, toate formalitățile de control vor fi concentrate în zona unde se află pistele de pe sensul de intrare în țară și cele pentru autocamioane, urmând a fi construite încă două piste suplimentare. Totodată, în luna mai curent va fi dată în exploatare o nouă zonă de control vamal, construită din surse proprii. Aceasta se va afla la circa 200 m distanță de post, fiind prevăzută pentru procesarea autocamioanelor.

Postul de frontieră Sculeni reprezintă al doilea cel mai traversat punct vamal din țara noastră, înregistrând constant unele dintre cele mai mari valori de trafic, în special, în perioada estivală, a Sărbătorilor Pascale și de iarnă. Potrivit datelor, în asemenea perioade, acesta este traversat zilnic de peste 2.000 de unități de transport. Odată cu darea în exploatare a postului renovat, capacitatea de procesare a acestuia se va dubla.

Semnarea Acordului de parteneriat dintre autoritățile vamale ale celor două state reprezintă una dintre etapele finale pentru începutul implementării proiectului. Următoarele proceduri presupun semnarea contractului de finanțare, lansarea și desfășurarea tenderelor, precum și demararea propriu-zisă a lucrărilor de reabilitare.