BERD oferă 41 de milioane de euro pentru extinderea gazoductului Iași-Ungheni până la Chișinău, la solicitarea Guvernului Republicii Moldova.Costul total al lucrărilor este de 93 de milioane de euro, iar diferența ar putea fi acoperită de un credit BEI și de co-finanțarea din partea UE, anunță publika.md

Noua conducta va conecta rețelele de infrastructură de gaze existente la Ungheni (Moldova) și Iași (România). Conducta propusă este de aproximativ 120 km lungime și are un diametru de 600 mm.

BERD anunță pe pagina sa că colaborează cu mai mulți parteneri în pregătirea proiectului, inclusiv cu UE, Comunitatea Energetică, BEI și Agenţia Suedeză pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională (SIDA), printre altele.

Proiectul are scopul de a spori securitatea energetică a Republicii Moldova prin diversificarea surselor de aprovizionare cu gaze naturale. Proiectul va include, de asemenea, un plan de acțiune cu obiectivul de liberalizare și reformare a sectorului gazelor din Moldova. Astfel, proiectul va sprijini agenda de reformă în sectorul gazelor naturale, prin liberalizarea pieței, în conformitate cu angajamentele Moldovei la UE și a Comunității Energiei.

În scopul implementării proiectului, finanțarea va fi acordată de guvernul Moldovei companiei VestMoldTransgaz (“VMTG”), un operator de sistem de transport al conductei de gaze Ungheni-Chișinău și interconectare a României cu Moldova, ce este în proprietatea statului.

Evaluarea mediului și socială a acestui proiect a inclus mai multe vizite la fața locului (inclusiv diverse întâlniri și vizite pe teren) de către personalul BERD.

În descrierea proiectului de pe pagină oficială a BERD, scrie că conducta “traversează zone cu o densitate relativ scăzută a populației, iar terenul este, în principal, în uz agricol privat, inclusiv pășuni, livezi și unele păduri. O mare parte a conductei este în paralel un coridor de utilitate existent și este adiacent la un drum existent. Această abordare a fost adoptată pentru a evita și a minimiza sensibilitățile de mediu și sociale. Mai departe, a fost finalizată o evaluare solidă a reglărilor alternative pentru a se asigura că traseul final a fost ales pentru a evita cât mai multe impacturi posibile. La examinarea alternativelor, a fost selectat aliniatul 1b.

Conducta nu va avea impact critic asupra habitatului și nici nu va uzurpa nici o zonă protejată, deși va traversa 100 m de zonă tampon a Rezervației Științifice Plaiul Fagului, și se va apropia de frontiera cu Rezervația Cazimir Milești (ambele alinieri sunt permise în conformitate cu legislația locală și cerințele BERD). Ar trebui, de asemenea, recunoscut faptul că conducta poate fi ajustată pentru o micro-realinierile de până la 1.000 de metri, bazată pe orice sensibilitate sau condiții care pot fi întâlnite în timpul fazei de construcție. Orice abatere în afara acestei zone va necesita aprobarea prealabilă de către Bancă”.

Pe lângă monitorizarea proprietarului, a punerii în aplicare a acestor planuri, în cazul în care BERD finanțează acest proiect, Departamentul de mediu și durabilitate al Băncii va monitoriza performanța de mediu și socială în timpul construcției și funcționării proiectului.

Gazoductul Iași-Ungheni interconectează rețele de gaz din România și Republica Moldova, a cărei construcție a început pe data de 27 august 2013. În iulie 2014, gazoductul era terminat, având loc primele teste. A fost inaugurat la 27 august 2014, exact la un an de la startul construcției, în prezența premierului Republicii Moldova, Iurie Leancă, și a premierului României, Victor Ponta.

Se așteaptă ca gazoductul să transporte 500 milioane de metri cubi de gaz în prima fază, urmând ca în faza următoare să fie construită și o stație de comprimare. Porțiunea de sub-traversare a râului este de 700 de metri, gazoductul având o lungime de 16 km pe partea românească și de 11 km pe teritoriul Republicii Moldova.

Gazoductul va putea transporta la capacitate maximă 1,5 miliarde metri cubi de gaze, mai mult decât cei 1,3 miliarde metri cubi de gaze ce reprezintă necesarul de consum al Republicii Moldova. Valoarea investiției este de 26.5 milioane euro.